Strona Główna
   Książki
 Recenzje
 Autorzy
 Biografie
 Nowości i zapowiedzi
 E-books
 Felietony
 Konkursy
 Wywiady
   Zarejestruj się
 Dodaj materiał
   Redakcja
 Linki
 Współpraca
 Partnerzy
  • Wyszukiwarka

  • Polecamy
    Najlepsze strony o literaturze
  • Być kobietą, być kobietą...

    Współczesna kobieta musi podołać wielu wyzwaniom. Minęły już czasy kamienia łupanego, kiedy to rola niewiast ograniczała się tylko do wykonywania obowiązków domowych, bycia kochającą i czułą matką. Obecnie przedstawicielki płci pięknej muszą spełniać rolę wielofunkcyjnego robota. Gdyby istniała taka możliwość, spece od reklamy zapewne reklamowaliby je jako „uniwersalny produkt - cztery w jednym”.

    Model gospodyni realizującej się w życiu jedynie jako matka i opiekunka domowego ogniska już dawno odszedł do lamusa. W dzisiejszych czasach coraz więcej pań realizuje się zawodowo, chce podwyższać swoje kwalifikacje. Cechuje je stanowczość, wysokie wykształcenie, nie można im odmówić ambicji, determinacji. Z drugiej strony warto wspomnieć o pięknych modelkach zerkających na nas uwodzicielsko z łam kolorowych czasopism. Jednocześnie media zdradzają sekret, jak czuć się rześko przez cały dzień. Zdrowe odżywianie, kiełki bambusa, codzienna dawka (koniecznie jednodniowego!) soczku marchewkowego, aerobik trzy razy w tygodniu... To wszystko ma zapewnić, iż nasze drogie przedstawicielki płci pięknej będą miały energię, aby podołać wszystkim codziennym trudom: matki i żony, bizneswoman, kochanki oraz sportsmenki.

    Przeglądając pisma adresowane do kobiet można nabawić się... schizofrenii. Z jednej strony pisma takie jak „Tina”, „Chwila dla Ciebie”, „Rewia”, „Pani domu” ukazują model kury domowej, która sprząta, wychowuje dzieci, gotuje oraz zajmuje się najnowszymi ploteczkami na temat najpopularniejszych aktorów, dziennikarzy i piosenkarzy. W gazetach tych możemy znaleźć wszechstronne poradnictwo na temat zdrowia, ogrodu, kuchni, wywabiania plam, prawa, medycyny... Wszystko to sprawia, iż nasze bohaterki są ludźmi renesansu – wszechstronnie wykształcone w każdej dziedzinie. I jak tu nie zgodzić się z tezą, iż taka kobieta w domu to prawdziwy skarb?

    Model rozwijającej się, zawsze modnej, pięknie wyglądającej damy propagują pisma z w wyższej półki, których cena może odstraszyć niejedną gosposię domową. „Twój styl” czy „Viva!” są skierowane głównie do kobiet w średnim wieku, mieszkających w miastach, mających dobrze płatna pracę, spełniających się zawodowo. Jednak po lekturze listów skierowanych do redakcji odnosi się wrażenie, że nie są to kobiety szczęśliwe. Ale jakże tu być radosnym, gdy próbuje się dogonić ideał modelki z okładki, której wygląd jest notabene wynikiem retuszu komputerowego?

    Pisma lansują diety cud, a z drugiej strony telewizyjne reklamy i billboardy zachęcają do konsumpcji. Szeregi anorektyczek i bulimiczek zaczynają się dramatycznie powiększać. Piękna płeć nienawidzi jedzenia, a jednocześnie obsesyjnie o nim myśli. Ciało staje się polem walki. Okres przestrzegania surowej diety przerywany jest nagłymi napadami wilczego głodu. I tak w kółko.

    Telewizyjne seriale utrwalają w społecznej świadomości przekonanie, iż kobieta powinna godzić obowiązki zawodowe z domowymi. W „Klanie” Grażynka to po prostu przykład superherosa: sprząta, zajmuje się dziećmi, rozwiązuje z nimi zadania, łagodzi wszystkie domowe konflikty, pracuje zawodowo, a także jest obiektem westchnień pewnego taksówkarza. Tak samo Hanka Mostowiak – bohaterka serialu, który bije wszelkie rekordy oglądalności. Bizneswomen z małego ekranu to zwykle kobiety nieszczęśliwe, rozdarte wewnętrznie (patrz: Monika Ross, Magda M.) – zgodnie z regułą, iż udana kariera zawodowa nie idzie w parze z ciepłem domowego ogniska.

    W realnym życiu kobiety napotykają wiele przeszkód podczas pięcia się po szczeblach kariery zawodowej. Segregacja płciowa doprowadza do podziału zawodów na męskie i żeńskie, ale także utrudnia dobrze wykształconym kobietom objęcia wysokich stanowisk Efekt szklanego sufitu czy sticky door próbuje zwalczać się promowaniem równości płci, ale takie akcje nie spotykają się zbyt wielkim oddźwiękiem. Rynek robi swoje – słabszy wypada z gry.

    Jak w tym wszystkim kobieta ma się odnaleźć i nie zwariować? Recepta jest tylko jedna: należy być sobą i kierować się tylko własnymi pobudkami. Nie porównywać się do innych kobiet, unikać pogoni za ideałem lansowanym przez modne pisma. Każda z nas jest wyjątkowa, inna – jeżeli pokochamy i zaakceptujemy siebie to niewątpliwe będzie to nasz największy sukces.

     
    Dodał: Agnieszka Moskwa
     
    Ocena internautów: 3.98 / 6     Głosów: 8
     
     

    K  O  M  E  N  T  A  R  Z  E    (ilość: 5)

    dodał:

    data: 13-05-2008

    treść: Rzeczywistość jest okrutna... :(

     

    dodał: Anka

    data: 04-02-2007

    treść: Kolejny felioeton ,ktorym autorka udowadnia,ze ma swiadomosc tego,co owczesnie dzieje sie ze spoleczenstwem...

    Coz...media maja ogormny wplyw na czlowieka.Ich rola jako lacznika miedzy wzoracami kulturowymi, a zwykylym szarym czlowieczkiem,ktory codzienne i tak zmaga sie z tysiacem innych problemow wywiera presje.
    Niezaleznie od tego jaka otworzymy gzete dopadaja nas mnostwo sloganow,typu mozesz taka byc wystarczy,ze codziennie bedziesz wcielac 30 raz z naszego super poradnika ktory w krotkim czasie odmieni twoje zycie.Musisz to miec,bedziesz wygladala wystrzalowoetc etc. I zaczynaja rodzic sie mysli,ze skoro nie mam tego,nie wygladam tak cos jest ze mna nie tak...
    Dlatego jak wspomniala autorka tego tekstu wazna jest akceptacja samego siebie, swiadomosc wlasnej wartosci aby w momencie kolejnego zmieniania sie wzrocow nie poczuc frustracje,ze nie jest sie tym co media chcialby zobaczyc...
    Bo po jakims czasie okaze sie,ze jestesmy pozbawieni wlasnej tozsamosci ,zmieniajac sie jak kameleon,ale czy o to chodzi?

     
    Zobacz więcej komentarzy   |   Dodaj swój komentarz
  • Menu podręczne
  • Drukuj
    Powiadom znajomego
  • Oceń ten felieton

  • Nowa recenzja
  • Dom Augusty
    Dom Augusty
    Majgull Axelsson
  • Polecamy
  • Księgarnia
  • Chcę Być jak Agent
    Weronika Marczuk
    Chcę Być jak Agent
    39,99 zł 36,30 zł
    KUP TERAZ!
  • Logowanie
  • Login: 
    Hasło: 
    Zarejestruj się
     
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Internetowe Imperium Książki © 2002 - 2010
    Serwis monitorowany przez: statystyki www stat.pl ^^^
    teatr warszawa